-
De rol van data
Data (sommigen hebben het overigens alleen nog maar over artificial intelligence) wordt alsmaar belangrijker om klanten aan je bedrijf te binden. Het verwerven van data (klantgedrag, voorkeuren, etc) is één ding, het koppelen van verschillende data uit verschillende systemen is echter nog een hele opgave. Ons advies? Doe vooral wat zinvol is. -
Beeld beeld beeld
Een beeld zegt meer dan duizend woorden! Zo is het gezegde. En het is nog waar ook. Geen wonder dat meer en meer organisaties ervoor kiezen om filmpjes te maken om ze uiteindelijk te delen op hun social media kanalen. Ons advies? Start ermee, ook al is het nog niet super professioneel (maar… zorg er wel voor dat het geen afbreuk doet aan je bedrijf) -
Vertel verhaaltjes
Alleen maar dingen vertellen die je als bedrijf kwijt wilt? Daar zitten je (potentiële) klanten niet altijd op te wachten. Vertel liever wat interessant is. Zelfs al leidt het niet direct tot een actie die de verkoop aanzwengelt. Het gaat erom dat je klanten jouw merk/bedrijf op een prettige manier blijven herinneren. O ja, gebruik de verschillende social media kanalen ook waarvoor ze het best zijn. -
Langetermijnvisie
Eén van de trends die in het algemeen geldt voor alle social media in 2020 is; rustig aan, vertragen, pas op de plaats maken, langetermijnvisie. Met andere woorden, ga als organisatie niet direct op alle trends en nieuwe apps duiken met als doel 'snel scoren'. Vaak zorgt het voor een versplintering van de aandacht, kwaliteit en resultaten van de communicatie. Kijk dus wat en welke kanalen goed bij je bedrijf maar vooral (!) bij je doelgroep passen. Wanneer je niet de tijd en capaciteit hebt om 3 kanalen te voeden met informatie, investeer dan je tijd in 1 kanaal en doe dát goed. Dus met regelmaat, uitgedachte campagnes en veel interactie met je huidige én potentiële doelgroep. -
Focus op LinkedIn
Met een dalend organisch bereik op Facebook zijn er meer en meer bedrijven die de focus op LinkedIn gaan leggen. En niet onterecht! Die focus -sowieso al een trend, zie hierboven- is er veel meer onder LinkedIn gebruikers. Het kanaal wordt niet gebruikt voor deel-acties, doorstuurberichten of schreeuwerige advertenties, de gebruikers voelen zelf goed aan wat er wel en niet 'past' op LinkedIn. Het afgelopen jaar is het kanaal gegroeid van 500 naar 650 miljoen gebruikers, een toename van maar liefst 30%.Door de aantrekkende economie is LinkedIn veel actiever geworden, mensen zoeken naar werk, bedrijven zoeken personeel. Het is dé plaats geworden om aan je merkbekendheid en je bedrijfsimago te werken door tips en mooie projecten te delen, door nieuwtjes in je vakgebied te bespreken en door oprechte interactie met je volgers. Dus, veeg het stof van je bedrijfsaccount en investeer in tijd en interactie en bouw vertrouwen op met je doelgroep.
-
Personaliseren
E-mails personaliseren is uiteraard niet de nieuwe trend voor 2020. Maar vandaag de dag slagen de meeste bedrijven er nog steeds niet in in om e-mails persoonlijk (genoeg) te maken. Natuurlijk is de e-mail persoonlijker als je de ontvanger bij zijn of haar voornaam aanspreekt, maar daar stopt het niet. Maak slim gebruik van de informatie die je al over jouw klant hebt. Gebruik bijvoorbeeld verkoopdata, data van bezoeken aan je website, data uit social media of andere data waarmee je jouw klant op een positieve manier kunt verrassen. Lijkt heel logisch, maar wist je dat 80% van de klanten eerder geneigd is om jouw product of dienst af te nemen als je gebruik maakt gepersonaliseerde e-mails? Reden genoeg dus om jouw e-mails persoonlijker dan ooit te maken. -
Chatbots
Klanten zijn tegenwoordig veeleisender dan ooit. Als een klant een vraag heeft wilt hij/zij het liefst daar direct een antwoord op. En met direct bedoelt de klant ook, nu, gelijk, patsboem! Dus hoe blijf je 24/7 paraat staan voor de vragen van jouw klanten? Dé oplossing hiervoor is een chatbot. Simpel gezegd is een chatbot een Whatsapp gesprek waarbij jouw gesprekspartner geen mens maar een robot is. Deze robot is geprogrammeerd om vragen te stellen en op antwoorden van klanten te reageren. Je kunt zelf instellen welke vragen de chatbot kan stellen en op welke vragen hij een antwoord kan geven, maar dat kan best complex zijn. Het is dan ook zeker aan te raden om een expert in te schakelen zodat je het optimale uit de chatbot kunt halen. -
SEO
Eigenlijk is de belangrijkste trend voor SEO in 2020 niet zozeer een trend, maar meer een al groot aantal jaren durende tendens: Zorg ervoor dat je de gebruiker van Google zo snel mogelijk het antwoord geeft op de zoekvraag die die persoon heeft. Ofwel publiceer zo relevant mogelijke content voor jouw gebruiker waardoor de kans het grootst is dat je op de 1e pagina van Google terecht komt.Andere trends die in 2020 alleen maar vaker zullen voorkomen zijn de vertoningen van zgn Featured Snippets in Google. Featured Snippets zijn kant en klare antwoorden die Google direct toont boven de ‘overige resultaten’. Een voorbeeld hiervan is de zoekvraag/zoekwoord: ‘Het Weer in Amsterdam'. Je ziet direct wat het weertype is. Of: Tijd New York. Featured Snippets worden op vele manieren ingezet (zie bijv. ook ‘recept appeltaart’ en deze vorm van zoekresultaten zal alleen maar toenemen. Verder zal de rol van Voice Search groter en groter worden. Het aantal zoekopdrachten via Spraak (bijv. Google Home) neemt exponentieel toe. Zorg dus voor vraag-en antwoord-gerelateerde content op je site. En focus niet alleen op ‘losse’ zoekwoorden.
-
Webdesign
Websitedesign is net als mode. Je dient er enkele jaren voor terug te kijken, om te ontdekken dat er toch grote veranderingen hebben plaatsgevonden. Dus, wil je als bedrijf een beetje hedendaags en actueel blijven, dan is het belangrijk om zo nu en dan je websitedesign te moderniseren.Minimalistisch design zet door in 2020?
In 2020 zien we dat het minimalistische design doorzet. Geen leuke schaduwrandjes bij buttons, geen overbodig ‘artwork’, geen overdaad aan verschillende lettertypen. We zien dat functionaliteit het wint boven alleen maar aantrekkelijk zijn. Hoewel dat functionele dan wel op een aantrekkelijke manier wordt toegepast. Deze trend is vooral te danken aan de apps die ook voor desktopdesign leidend worden.Dus, denk je dat je bedrijfswebsite een opfrisser kan gebruiken? Daag ons eens uit voor een voorstel.
-
Content
Ook in 2020 blijft het maken van goede content belangrijk. Daarmee laat je kennis en expertise zien, bovendien is het nog altijd een goede en slimme manier om ook organische via zoekmachines gevonden te worden. Naast het schrijven van goede SEO content blijft het belangrijk om snelle content te creëren voor Social Media, daarvoor geldt vooral: ben kort en krachtig, maak het visueel met opvallende en sprekende afbeeldingen, video's en infographics. Probeer het verschil te maken!
Bij Lab101 hebben we, dankzij de verschillende disciplines, een goede radar voor ontwikkelingen die invloed zullen hebben op de wijze waarop je je toegevoegde waarde als onderneming onder de aandacht kunt brengen en houden bij je relevante klanten en relaties. Wij zetten de 10 belangrijkste trends op een rijtje.