Je interne ‘doelgroep’
Juist nu is het belangrijk om duidelijk te zijn naar je medewerkers en mensen die dichtbij je organisatie staan. Weet wat je aan hen wilt vertellen, wat je eventueel van hen verlangt en wat zij van jou (je organisatie) mogen verwachten.
Gebruik duidelijke taal. Een slechte boodschap wordt niet minder erg door wollig of vaag taalgebruik. Straal vertrouwen uit en laat zien dat je doet wat er moet gebeuren. Mensen krijgen houvast en hoop van een ‘leider’ die weet wat hij of zij doet.
Je klanten
Je klanten verdienen aandacht. Ook als ze ineens minder bestellen of afnemen. Maak duidelijk dat je wilt meedenken met de klant. Laat ook aan hen zien dat er vertrouwen is. Het straalt professionaliteit uit.
Je toeleveranciers
Afhankelijk van je rol in ‘de keten’, kan het zijn dat je toeleveranciers jou gaan bestoken met allerlei vragen en wensen. Speel geen poppenkast. Geef aan wat je van je toeleveranciers verwacht en voorkom beloftes die je niet kunt waarmaken. Vertrouwen wil je juist nu niet in de waagschaal zetten.
De juiste toon?
Het is voor iedereen prettig als je op een duidelijke manier communiceert. Echter, het kan geen kwaad om vooral ook menselijk te communiceren. Duidelijk communiceren is niet perse hetzelfde als ‘afstandelijk’ communiceren. Je mag dus best sympathiek, meelevend en aardig zijn met toch een duidelijke boodschap.
O ja, en communiceren betekent niet alleen ‘zenden’. Zorg ervoor dat anderen ook hun verhaal aan jou kwijt kunnen.
Doorpakken in online bedrijfsvoering.
Oke, de aanleiding is knetterhard, toch is het duidelijk dat in tijden waarin fysiek contact vermeden dient te worden, online ‘zakendoen’ belangrijker is dan ooit. Thuiswerken ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Online meeting apps zijn ineens populairder dan ooit, chatfuncties lijken onmisbaar en ook email en whatsapp draaien overuren.
Wat gebeurt er in jouw bedrijf met de online activiteiten? Heb je je communicatie met je medewerkers op orde? Communiceer je intensief met je klanten, online? Misschien is dit het moment om toch eens na te denken hoe je je online communicatie kunt verbeteren. Haal je het beste uit je email marketing? Ben je actief genoeg op social media? Deel je genoeg informatie via je website?
Nou, als je vragen hebt? Of je wilt er wat meer over weten? Praat er eens over met één van de experts van Lab101.