Ik hoop het, want lijkt het erop dat grote groepen ondernemers wél geloven dat succes verstopt zit in lijstjes en ingenieuze ‘managementprogramma’s’. Om mijn gevoel te toetsen, heb ik even gekeken naar het overzicht van ‘best sellende’ managementboeken. “De nieuwe weg - In 7 stappen meer omzet”, “Geef nooit korting – met 31 prikkelende adviezen”, “De kleine Covey – met de 7 eigenschappen van een goed leider”, “Businessplan op 1 A4”, “De 5 valkuilen voor managers”. Kant en klare oplossingen, in boekvorm, voor de ondernemer op zoek naar snel succes.
Gezien het feit dat deze boeken in grote aantallen verkocht worden, mag je toch aannemen dat vele ondernemers op zoek zijn naar een wondermedicijn voor meer succes. Hoeveel vertwijfeling kun je hebben?
Ondanks de voorspelde economische groei, zit er dus onder de oppervlakte van ondernemend Nederland kennelijk toch een stevige onzekerheid. Zonder daarbij in te gaan op wie?, hoe? en wat?, is het duidelijk dat men zoekt naar oplossingen die helpen een betere ondernemer te worden. Helaas gaat het bij de zoektocht naar de kant en klare oplossing veelal fout.
Want daar waar al snel een oplossing gezocht wordt bij externe factoren is het beter om te kijken naar de oorzaak. Het is een beetje als de patiënt die na een drankoverdosis bij een dokter komt met het verzoek om hoofdpijnpillen. Zeker bij enige frequentie vraagt een goede dokter door en zal het advies geven om de levensstijl wellicht wat aan te passen.
Aangezien ondernemers net mensen zijn, zal de oorzaak vooral in externe omstandigheden gezocht worden. Oneerlijke concurrentie, ondankbare klanten, internet, om maar eens een paar van die omstandigheden te noemen. De mogelijke confrontatie met de eigen tekortkomingen is dan ook een onprettige gedachte. En waarom zou je niet geloven in het kant en klare succes zoals dat door vele businesstovenaars wordt aangeboden.
Laten we er niet omheen draaien. Succes kan alleen maar ontstaan als je als ondernemer bereidt bent om vooral kritisch te kijken naar jezelf en je organisatie. Heb je inderdaad alles gedaan wat nodig is om een verschil te maken voor je klant? Ben je nog steeds zo alert en attent voor die trouwe klanten dan toen ze net klant werden? Heeft je bedrijf een echte toegevoegde waarde, of ben je inwisselbaar? Loop je een stapje extra, of zeg je alleen maar dat je dat doet? Geloof je er als ondernemer nog steeds in, of ben je vooral hetzelfde aan het doen wat je altijd al deed? Als je te vaak met nee antwoordt, dan helpt geen enkel boek en geen enkel managementprogramma. Maar ja, dát vertellen ze niet in die mooie managementboeken…